Szeged - Hazai anyakönyvezési ügyek
Magyar állampolgár külföldön történt születésének, házasságkötésének, halálesetének magyarországi anyakönyveztetése személyesen, vagy meghatalmazott útján Magyarországon bármely anyakönyvvezető előtt kezdeményezhető. Külföldön élő magyar állampolgár a kérelmet bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél is előterjesztheti.
Kulcsszavak: hazai, anyakönyvezés, születés, házasság, haláleset, elhunyt
Születés hazai anyakönyvezése esetében: A születést a cselekvőképtelen kiskorú gyermek esetében a szülők, a gyermek törvényes képviselője vagy az általuk meghatalmazott személy jelenti be, nagykorú személy esetében az érintett maga vagy az általa meghatalmazott.
Házasság, bejegyzett élettársi kapcsolat, válás esetében: az érintett ügyfelek vagy az általuk meghatalmazott személy jelentheti be.
Haláleset hazai anyakönyvezése esetében: az elhunyt személy hozzátartozója, illetve meghatalmazottja jelentheti be, vagy bármely személy, aki tudomást szerez a halálesetről.
Magyar állampolgár külföldön történt születésének, házasságkötésének, halálesetének magyarországi anyakönyveztetése személyesen, vagy meghatalmazott útján Magyarországon bármely anyakönyvvezető előtt kezdeményezhető.
A hazai anyakönyvezésre kijelölt anyakönyvi szerv ügyintézési ideje: 75 nap.
Születés hazai anyakönyvezése esetén:
- a gyermek külföldi születési anyakönyvi kivonata eredetben vagy hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- szülők házassági anyakönyvi kivonata, vagy az általuk magyar hatóság előtt tett teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat,
- a gyermek esetlegesen fennálló külföldi állampolgárságát igazoló okirat,
- a szülők személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), valamint lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- adatlap a gyermek Magyarországon vagy külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez (adatlap bármely anyakönyvvezetőnél beszerezhető)
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személy személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a szülők két tanú előtt tett nyilatkozata az alábbi kérdésekben:
- a gyermek részére a külföldi okiratban szereplő utónevet, vagy annak magyar megfelelőjét, illetve a kettőnél több utónév közül mely két utónevet kérik anyakönyvezni,
- a gyermek béranyától született-e,
- a szülők adatai örökbefogadási eljárás után kerültek-e bejegyzésre,
- a gyermek reprodukciós eljárásból származik-e.
Külföldön kötött házasságból született kiskorú gyermek születése hazai anyakönyvezésének előfeltétele a szülők házasságának hazai anyakönyvezése. Amennyiben a szülők külföldön kötött házassága még nem került hazai anyakönyvezésre, a gyermek születésének hazai anyakönyvezésével egyidejűleg kérni kell a házasság hazai anyakönyvezését is.
Házasság hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi házassági anyakönyvi kivonat eredetben vagy hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- a magyar fél/felek születési anyakönyvi kivonata,
- a házas felek személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a magyar fél/felek két tanú előtt esetlegesen tett nyilatkozata házasságkötés után viselt nevéről, amennyiben a külföldi házassági okirat azt nem tartalmazza,
- eltérő házassági névviselés esetén a házas felek két tanú előtt tett nyilatkozata a születendő gyermekek családi nevéről, vagy arról, hogy ezt a nyilatkozatot legkésőbb az első gyermek születéséig, Magyarországon valamely anyakönyvvezető, külföldön valamely hivatásos konzuli tisztviselő előtt megteszik.
Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése esetén:
- a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- a házasság felbontásáról szóló jogerős bontóítélet és annak kivonatos magyar fordítása;
- abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik
- a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett bontó ítélet magyarországi bejegyzéséhez, (amennyiben a válás az Európai Unió bármely országában történt) szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is (Brüsszel II. Egyezmény);
- magyar állampolgárságú házas fél személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány vagy útlevél), valamint lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa;
Haláleset hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
- az elhunyt személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- nős/férjes családi állapot esetén az elhunyt házassági anyakönyvi kivonata,
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastársa halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastársának halálát tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata,
- elvált családi állapot esetén az elhunyt házasságát felbontó jogerős bírói ítélet, vagy a válást tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata
- az eljárást kezdeményező ügyfél személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy vezetői engedély), valamint lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa.
Amennyiben a hazai anyakönyvezési eljárásban olyan személy vesz részt, aki a magyar nyelvet nem érti és nem beszéli, úgy tolmács szükséges. Ebben az esetben az érintett ügyfél által biztosított tolmács személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa is szükséges.
A hazai anyakönyvezési eljárás illetékmentes.
Szeged Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Igazgatási és Építési iroda Anyakönyvi Csoport (6724 Szeged, Huszár u. 1.)
Külföldön kiállított iratokat hiteles magyar nyelvű fordítással lehet csak benyújtani (Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (Szeged, József A. sgt. 12), vagy hivatásos konzul által készített fordítás fogadható el.)
A hazai anyakönyvezést Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztálya anyakönyvezi be.
A hazai anyakönyvezési eljárás során benyújtott eredeti vagy hiteles másolati példányban lévő külföldi okirat alapiratnak minősül, ezért a hazai anyakönyvezést végző szerv nem küldi azt vissza a kérelmezőknek.
Szeged Település